Tobias Koch

Jest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji, zafascynowanym wyrazowymi możliwościami instrumentów historycznych, takich jak klawesyn, klawikord, fortepian tangentowy, wczesne fortepiano, orfika, organy, fortepian pedałowy i fortepian romantyczny. Występuje w całej Europie jako solista, kameralista i akompaniator w repertuarze pieśniowym. Uczestniczył w roli artysty gościnnego na wielu znaczących festiwalach, np. Schleswig-Holstein Musik Festival, Verbier Festival, Rheingau Musik Festival, Beethovenfest Bonn Festival, Mendelssohn-Tage w lipskim Gewandhausie oraz festiwalach schumannowskich w Düsseldorfie i Lipsku. W 2013 r. debiutował w Warszawie na Festiwalu „Chopin i jego Europa”, prezentując podczas recitalu muzykę polską XIX w. (m.in. utwory Ogińskiego, Kurpińskiego, Elsnera, Dobrzyńskiego, Załuskiego, Szymanowskiej). Niedługo potem Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydał jego płytę zatytułowaną Pożegnanie Ojczyzny i od tego czasu jest on gościem na każdej edycji festiwalu NIFC, występując zarówno z recitalami, w koncertach kameralnych – w tym w duecie z Andreasem Staierem – jak i z orkiestrą. Zapraszany był także na szczególne wydarzenia, w tym chopinowski Koncert Urodzinowy transmitowany na żywo z Żelazowej Woli, polski Dzień Niepodległości oraz kilka występów Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Tobias Koch został wyróżniony przez władze miasta Düsseldorf nagrodą finansową. Jako kameralista koncertuje często w towarzystwie Andreasa Staiera, Gottfrieda von der Goltza, Leny Neudauer, Joshuy Bella, Stevena Isserlisa, Dorothei Mields, Markusa Schäfera, Friedera Berniusa, a także zespołów Collegium 1704 i Concerto Köln. Pianista współpracuje również z producentami i restauratorami instrumentów oraz znanymi muzeami instrumentów. Jest wykładowcą w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie oraz na uczelniach w Verbier i Montepulciano. Brał także udział w ponad 200 produkcjach radiowych i telewizyjnych. W swoim dorobku Koch ma ponad 25 albumów z muzyką Mozarta, Schuberta, Mendelssohna, Burgmüllera, Chopina, Liszta, Hillera, Wagnera, Brahmsa, ale także obszerny zbiór publikacji, w których porusza swój obszar zainteresowań muzycznych. Koncertuje wyłącznie na autentycznych instrumentach historycznych.